NVIC Academy 2.0
Auteur(s):
Dr. Nicolas Schroten, intensivist, namens de NVIC Academy commissie en dr. Pieter Roel Tuinman, intensivist en opleider Amsterdam UMC, Vrije Universiteit, namens het Concilium Intensive Care
NVIC Academy 2.0
De NVIC Academy is in 2017 opgericht met als doel de fellows intensive care te faciliteren bij het vinden van relevante informatie voor de opleiding tot intensivist. Online is er veel beschikbaar: de ESICM heeft het EDIC-onderwijs met online modules, de GIC heeft een eigen website (gic-online.nl) en er zijn wereldwijd veel nieuwe goede initiatieven om online kennis te delen ontstaan. Helaas komt er tegenwoordig zoveel informatie op ons af, dat je door alle #hashtags de echt belangrijke informatie niet meer ziet. De kracht van de Academy zit hem in het bundelen van landmark papers en uitlichten van andere (online) pareltjes. We hebben de informatie ingedeeld op thema en niveau (ANIOS, fellow, intensivist) om met name de beginnende dokter niet te overladen met informatie.
Blended learning in een digitale leeromgeving
Er is in Nederland al ontzettend veel en goed intensive care-onderwijs gemaakt. Deze pareltjes willen we bundelen en delen, zodat iedereen daarvan kan profiteren. Binnen een digitale leeromgeving worden modules ontwikkeld voor verschillende niveaus en deze dienen als handvaten rondom diverse thema’s (bijvoorbeeld shock op het niveau van arts-assistenten). Daarbij is er ook ruimte om reeds gemaakt onderwijsmateriaal van goede kwaliteit in te bouwen. Binnen de modules maken we gebruik van het principe van ‘Blended Learning’.[1] Zo beginnen de modules met een toets, gevolgd door korte informatieve teksten met links naar filmpjes, artikelen en andere onderwijsmaterialen. Deze kunt u dan op eigen tempo doorlopen en u kunt zelf kiezen of u verder de diepte in wilt duiken of voor de ‘birdseye view’ gaat. U kunt hierin ook de eigen voortgang bijhouden, wat met name voor de ANIOS nuttig kan zijn en onderdeel kan worden van een portfolio.
Deel uw pareltjes
De eerste digitale onderwijsmodules zijn gemaakt, maar we doen een oproep aan u om eigen onderwijspareltjes aan te leveren. Dit kan in het format van een Powerpoint-presentatie zijn, waarbij we o.a. door peer-review zullen helpen deze om te zetten in de digitale leeromgeving. De inspanningen worden beloond met een vermelding als auteur op de eerste pagina van de module. Het maken van de modules kan niet alleen leerzaam zijn voor de ANIOS, maar ook nuttig zijn om zich in de kijker te spelen van de opleiders, voor fellows een mogelijkheid om zich educatief en wetenschappelijk te ontwikkelen en voor de intensivist een goede gelegenheid om eigen onderwijs te delen met een breder publiek.
Fellow onderwijs 2.0
Het Concilium Intensive Care, GIC en NVIC zijn met onverminderd enthousiasme bezig de opleiding tot intensivist verder te verbeteren. Een nauwe samenwerking tussen alle opleidingsklinieken - De Intensivist en de NVICAcademy - is een prachtige kans om de Nederlandse fellows te voorzien van een prachtige en up-to-date digitale leeromgeving waar op efficiënte wijze de belangrijkste informatie te vinden is. Dit is een mooie aanvulling op de goed gewaardeerde landelijke en lokale GIC-dagen en de ESICM-modules. Door het stimuleren van de Nederlandse fellows om een educatieve bijdrage te leveren aan deze digitale leeromgeving willen wij het belang van goed onderwijs onderstrepen. Hopelijk mede hierdoor zal een deel van de fellows zich als docent (en toekomstig opleider) verder ontwikkelen, waar anderen een meer klinisch of wetenschappelijk pad zullen kiezen. Samenvattend, willen wij u uitnodigen samen met ons het IC-onderwijs van de toekomst vorm te geven. We zien graag uw ideeën en materialen tegemoet.
Referenties
- Vallée A, Blacher J, Cariou A, Sorbets E. Blended Learning Compared to Traditional Learning in Medical Education: Systematic Review and Meta-Analysis. J Med Internet Res [Internet]. 2020 Aug 10;22(8):e16504. Available from: https://www.jmir.org/2020/8/e16504