Column
‘Opleiden 2025’: een kans voor de Intensive Care? 
Inhoud:

    Auteur(s):

    Monika Kerckhoffs, Jeannine Hermens

     

    Intensive Care Centrum, UMC Utrecht, Universiteit Utrecht, Utrecht

    Correspondentie:

    m. kerckhoffs - m.c.kerckhoffs-2@umcutrecht.nl
    Column

    ‘Opleiden 2025’: een kans voor de Intensive Care? 

    In onze dynamische IC-wereld is voortdurende innovatie essentieel. Huidige intensivisten groeien langzaam mee met deze veranderingen, maar voor toekomstige collega’s betekent dit ook voortdurend vernieuwen binnen de opleiding.

    Het voorstel 'Opleiden 2025' van de raad opleidingen van de FMS biedt een unieke kans om de IC-opleiding naar een hoger niveau te tillen. De structuur, onderverdeeld in drie fasen – de basisfase, de verdiepingsfase en de differentiatiefase – sluit aan bij de behoefte om breed inzetbare pluriforme intensivisten op te leiden.

    In ons Utrechts vergezicht, zou de opleiding tot intensivist van Elin er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

    Basisfase: de fundering 
    Elin start in het Diakonessenhuis in Utrecht, waar ze basisvaardigheden leert zoals de opvang van een vitaal bedreigde patiënt, medicatie voorschrijven, CRM-vaardigheden en het vaststellen van de dood. Binnen de gemengde groep AIOS maakt ze kennis met snijdende, beschouwende en ondersteunende vakken. Ze ontmoet ook collega’s uit de eerstelijns- en anderhalvelijnszorg en GGZ wat bijdraagt aan een holistisch beeld van de patiëntenzorg.

    Verdiepingsfase: specialistische vaardigheden en samenwerking 
    In de verdiepingsfase ligt de nadruk op vakbekwaamheidsontwikkeling binnen het eigen specialisme. Elin begint met korte stages op de IC in het UMC Utrecht en in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede om ervaring op te doen. Vervolgens verdiept ze zich in de complexe pathofysiologie binnen de anesthesiologie en interne geneeskunde. Ze ontwikkelt zich breed als netwerkspeler en regiebehandelaar in multidisciplinaire teams met stages binnen longziekten en neurologie. Interprofessioneel leren krijgt veel aandacht. Daarnaast leert ze hoe innovatieve technologieën zoals AI en machine learning de klinische besluitvorming kunnen ondersteunen en hoe ze kunnen helpen bij het voorspellen van patiëntuitkomsten en het optimaliseren van behandelplannen. Het leren leveren van passende zorg is hierbij het doel.

    Differentiatiefase: diepgaande expertise in complexe IC-zorg 
    De laatste fase werkt ze weer in het UMC Utrecht. Er is ruimte voor verdere specialisatie binnen de IC. Ondanks het belang van breed inzetbare intensivisten, is er ook behoefte aan specialistische kennis voor specifieke patiëntengroepen. Elin heeft interesse in complexe beademing en ontwenning en gaat daarom voor verdieping nog naar een andere GIC-erkende opleidingskliniek.

    Gedurende haar hele opleiding evalueren de verschillende opleiders en stagebegeleiders haar groei in een gedeeld portfolio met aandacht voor vakoverstijgende competenties zoals leiderschap, innovatie en samenwerking. Er wordt actief gewerkt aan een evenwichtiger opleidingsomgeving met aandacht voor werk-privébalans, om voortijdige uitval te voorkomen.

    ‘Opleiden 2025’ is door sommigen kritisch ontvangen, maar voor intensivisten biedt het wellicht meer kansen dan bedreigingen. Laten we die aangrijpen om onze IC-opleiding te optimaliseren, voorop te lopen en zo klaar te zijn voor toekomstige uitdagingen!

    Federatie Medisch Specialisten, Advies opleidingenstructuur medisch-specialistische vervolgopleidingen (2023) www.demedischspecialist.nl 

    Bijlagen